El PEE comença a caminar amb suport i acompanyament educatiu per a alumnat de 5è i 6è
Aquesta és una de les primeres accions del Pla Educatiu d’Entorn de Vilafranca.
Aquesta és una de les primeres accions del Pla Educatiu d’Entorn de Vilafranca. Els tallers de suport i acompanyament educatiu s’adrecen a 150 alumnes de 5è i 6è que han estat seleccionats per les seves respectives escoles per millorar les competències bàsiques en finalitzar la Primària tot promovent l’ús de la llengua catalana. Aquest trimestre, com a prova pilot, s’ofereixen 15 tallers en els que hi participen alumnes de totes les escoles de Vilafranca, amb la robòtica com a fil conductor.
Una altra de les propostes que arrenca aquest tercer trimestre és el projecte de mentoria adreçat a adolescents en situació de vulnerabilitat social o educativa, que compta amb la col·laboració de les fundacions Impulsa i Pinnae. L’objectiu és «afavorir el desenvolupament personal, acadèmic i social» d’entre 6 i 9 joves que seran seleccionats pel projecte en aquesta primera fase. La previsió és que, en el futur, es pugui consolidar una xarxa de mentoria arrelada a la comunitat per arribar a més adolescents.
Accions noves i una visió transversal per fomentar la igualtat d’oportunitats
Aquestes dues accions s’uneixen a altres que ja estaven en marxa a Vilafranca abans del Pla Educatiu d’Entorn però que ara es reforcen i s’alineen amb els objectius del pla: trencar barreres i ampliar les oportunitats educatives en pro de l’equitat i la cohesió social.
És el cas, per exemple, dels casals d’estiu, organitzats per les AFA amb el suport de l’Ajuntament, que aquest any estrenaran una formació sobre inclusió per als monitors; o de les activitats de l’Ocistiu, programades per les tardes de juliol, que l’ajuntament vol fer arribar a més famílies.
Actuar fora de l’horari lectiu: quan la bretxa es fa més gran
La inspectora del Departament d’Educació Soledad Balagueró explica que el PEE actua allà on la bretxa és més clara: fora de l’horari lectiu. I destaca que els Plans Educatius d’Entorn són una eina poderosa de transformació en un context preocupant a Catalunya: amb un 30% de l’alumnat en condicions de vulnerabilitat i un percentatge d’abandonament escolar que supera el 14%.
El Plans Educatius d’Entorn parteixen de la idea de «ciutat educadora» i per això requereixen de la implicació de la ciutadania.
A l’Alt Penedès, Gelida compta amb el seu Pla Educatiu d’Entorn des del 2004 però no n’hi havia cap més fins ara. A banda de Vilafranca, també estrenen aquesta eina Santa Margarida i els Monjos i Pontons.