Un debat tracta la situació actual del català i la immersió lingüística a les escoles
L’acte, organitzat per la Marxa de Torxes per la Independència de Vilafranca, va comptar amb tres ponents experts en l’àmbit lingüístic en una xerrada moderada pel filòleg Jaume Marfany.
El passat dimecres, l’Auditori del Fòrum Berger Balaguer va acollir el debat ‘Immersió o Doble Xarxa’, dedicat a tractar la situació actual i el futur de la llengua catalana a les escoles.
A Euskadi, diversos models
Primerament, va intervenir el professor universitari Eneko Bidegain, especialitzat en l’estudi de la llengua basca. Bidegain va explicar els diversos models d’immersió lingüística que se segueixen al País Basc, que es conformen entre situacions en què el castellà és absolutament predominant i d’altres on el basc és la llengua principal. Des de la seva perspectiva, Bidegain afirmava que qualsevol llengua, també el català, ha de ser present en tots els àmbits de la societat per mantenir-se viva.
Fracàs de l’actual model lingüístic
A continuació, intervenien dues persones expertes en la situació actual del català. D’una banda, ho feia Júlia Ojeda, professora d’Educació de la Universitat de Barcelona, que confirmava que el model lingüístic actual de Catalunya no funciona. En aquest sentit, Ojeda afirmava que cal aplicar mesures més contundents per fomentar l’ús del català i vetllar per l’aplicació de la política lingüística.
Alhora, Júlia Ojeda comentava que la dinàmica que se segueix actualment a les escoles és complicada i fomenta una situació de minoria lingüística pel que fa al català.
Importància del bon ús del català arreu
Finalment, participava en la conversa el professor de la UOC i cap del Servei Català d’Ensenyament del Català fins al 2024, Pere Maians, qui esmentava que és necessari que les persones influents per a la societat facin un bon ús del català. Alhora, Maians alertava que la llengua catalana es percep com a innecessària i secundària en el dia a dia actual.
La conversa entre els ponents va anar precedida d’un torn obert de preguntes per part dels assistents.