Dimecres, 5 de febrer de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Arriben mesures immediates per pal·liar la falta de secretaris municipals als Ajuntaments

La Generalitat col·laborarà amb el govern espanyol en la formació de 218 funcionaris municipals destinats als Ajuntaments, en especial els petits.

En el complex engranatge de l’administració local, les figures del secretari, el tresorer i l’interventor municipal són clau per garantir el bon funcionament dels ajuntaments. En el cas del secretari municipal, la seva tasca és imprescindible. Aquest professional és el responsable d’assessorar jurídicament, garantir la legalitat de les decisions i actuar com a testimoni públic dels ajuntaments. Ho explica Eduard Marcó, secretari municipal de l’Ajuntament de Vilafranca.

El secretari municipal dona fe de les decisions preses tant a la Junta de Govern com als Plens. La seva presència és obligatòria per a la celebració d’aquests actes. Per exemple, sense els secretaris, no es podrien tirar endavant pressupostos municipals ni ordenances fiscals.

Sense l’interventor tampoc es podria celebrar un Ple. Ell és qui s’ocupa de complir la legalitat econòmica. Però en ajuntaments petits, el secretari pot combinar les dues tasques. És per això que la seva figura és tan important. Però n’hi han pocs. I això afecta especialment als municipis rurals. Segons l’Associació Catalana de Municipis, aquest dèficit el pateix gairebé el 70% dels municipis de menys de mil habitants. Una preocupació que fa anys que reivindica l’entitat. Meritxell Budó és la seva presidenta.

Per pal·liar la falta de secretaris, interventors i tresorers, la Generalitat col·laborarà amb el govern espanyol per formar 218 funcionaris municipals. En molts Ajuntaments rurals falten secretaris. En alguns casos, són accidentals, ja que a les petites corporacions no és obligatori tenir un secretari de ple dret. Però la seva figura és temporal. Segons l’alcalde de Castellet i la Gornal, Xavier Revuelta, aquesta situació dona molt mals de cap i genera «inseguretat jurídica».

Castellet i la Gornal, un municipi de menys de 3.000 habitants, fa temps que té un secretari accidental. L’anterior, de ple dret, va marxar. En aquest sentit, l’alcalde valora positivament la convocatòria de més places.

La Generalitat gestionarà les noves convocatòries i els exàmens, que fins ara es feien a Madrid. Però el govern català no tindrà competències plenes. Des de l’Associació Catalana de Municipis reivindiquen que la gestió total torni a Catalunya “per evitar dèficits estructurals de places”.

Stand up: Per frenar el dèficit de vacants i anticipar-se a futures convocatòries, l’ACM fa formacions específiques de secretaris i interventors des del 2023.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: