Dilluns, 1 de juliol de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Les estafes online es disparen i la clau per evitar-les està en la prevenció

Després dels furts, les estafes online són el delicte més comès a Catalunya.

Amb l’objectiu que la població estigui previnguda davant l’augment de les estafes online, l’oficina de consum de l’Ajuntament de Vilafranca amb la col·laboració dels Mossos d’Esquadra i la Diputació de Barcelona, han organitzat un seguit de xerrades informatives. En la primera, el ponent era l’agent dels Mossos d’Esquadra de l’oficina de relacions amb la comunitat, Fernando Alonso. Alonso va explicar que enganys delictius sempre n’hi ha però que darrerament, els fraus i les estafes, tant telefòniques com per Internet, s’han incrementat exponencialment i les tècniques que utilitzen els estafadors són cada vegada més sofisticades i ambicioses, posant en risc els nostres estalvis. A l’hora d’actuar contra aquest tipus de delinqüents, Alonso explica que és més fàcil detenir els estafadors locals que els que treballen a nivell internacional.

A l’oficina de consum de Vilafranca han augmentat també el tipus de reclamacions relatives amb les estafes online. Al 2023 es van cursar 11 queixes sobre aquest tema i només la meitat es van poder resoldre positivament. Tal i com explica la cap del servei, Gabi Giralt, es tracta de reclamacions complexes.

La Júlia Gil va ser víctima d’una estafa a través d’un missatge que suplantava la identitat de la seva entitat bancària. La Júlia va trucar al seu banc que va confirmar que des de l’entitat mai realitzen trucades ni envien missatges; seguidament va posar una denúncia als Mossos. El banc va denegar la devolució dels diners perquè suposadament ella havia autoritzat l’operació i en aquest moment és quan
es va adreçar a l’OMIC. Des de l’oficina de consum van detectar que l’entitat bancària no disposava de la protecció de dades correcta i es va poder reclamar favorablement la quantitat robada. Malgrat que totes les generacions poden ser víctimes de les estafes, des de l’OMIC també s’ha volgut dedicar una xerrada per a prevenir la gent gran. L’encarregada d’impartir-la era la presidenta de la federació catalana de consumidors UNAE, Noemí Mascaraque. Mascaraque explica que la prevenció és la millor solució i aconsella extremar les precaucions.

Darrerament són alguns els ajuntaments de la comarca, com Sant Sadurní o Olèrdola, que estan alertant els seus vilatans d’una estafa que s’està fent suplantant el mateix consistori i reclamant el cobrament de tributs. S’ha detectat que arrel de la pandèmia va augmentar la confiança a l’hora defer transaccions online i, per tant, també van augmentar les estafes. Davant aquesta nova realitat, recentment els Mossos d’Esquadra han creat la desena regió policial que correspon a la virtual per poder lluitar contra les estafes online.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: