Dijous, 6 de febrer de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

La complicada situació de la pagesia provoca un descens en la venda de tractors nous

Els baixos preus que es paguen per els productes agrícoles compliquen la compra de tractors nous i altre maquinària agrícola per part sobre tot dels pagesos més joves.

Aquests darrers any la venda de maquinària agrícola, bàsicament tractors, ha disminuït arreu de l’estat espanyol, força per sota del que serien les xifres més habituals dels darrers anys que se situaven al voltant dels 10.000 tractors nous venuts anualment.

Segons diferents fonts, el 2022 la dada encara se situaria per sobre dels 10.300; mentre que el passat 2023 la xifra se situaria prop dels 8.800.

Avui dia la maquinària agrícola en general i els tractors en particular han anat pujant de preus i són força cars. Un tractor fàcilment se situa per sobre dels 60.000€. Uns preus que compliquen la renovació, i sobre tot en el cas dels joves que s’incorporen al sector. Ferran Carbó, pagès penedesenc, comenta la seva situació com a jove que es va incorporar a l’activitat l’any 2019. En el seu cas va començar de zero, llogant maquinària juntament amb les terres.

Carbó considera que l’actual model productiu obliga als pagesos a tenir cada cop maquinària més especialitzada, amb més prestacions i per tant cada cop més cara també.

Les empreses que es dediquen a la venda de maquinària agrícola també han notat aquesta davallada en les vendes aquests darrers anys. Pere Albet, de Motors Albet, apunta que el Penedès és una zona que depèn gairebé en exclusiva del raïm i per tant pateix també per els baixos preus que se’n paga i ha sofert també els tres anys de sequera.

Albet apunta que evidentment ells ho noten, es venen menys tractors, però que al Penedès és una qüestió que afecta l’economia en general. Si la vinya va bé, comenta, es venen més cotxes, més roba, i la gent surt més.

Les percepcions però no són en general gaire optimistes en el sector. Des de la pagesia es considera que hi ha pocs ajuts, i les sensacions tampoc són positives entre els més joves.

En aquest sentit, Ferran Carbó apunta que és cert que hi ha uns ajuts de 20.000€ a fons perdut per a noves incorporacions; però que no es cobren de cop sinó en dos pagaments de 10.000 repartits en 5 anys. En el seu cas l’han servit per cobres pèrdues.

Des de la pagesia es remarca que el moment actual de crisi que viu el sector de la pagesia, amb preus baixos, costos de producció cada cop més elevats i una sequera que s’allarga des de fa 3 anys, no ajuden a que es puguin plantejar inversions que no siguin imprescindibles.

Pere Albet remarca també que cada cop es busca més tractors de segona mà, o allargar la vida útil del tractor actual; abans que comprar un vehicle nou.

Tot plegat acaba portant a que els tractors, i la maquinària agrícola en general, es vagi envellint i per tant cada cop hi hagi més vehicles vells en funcionament. Amb el cost econòmic també de manteniment que això suposa i el risc d’avaries i accidents que se’n poden derivar.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: