CATAV 2023, la proposta de CCOO per aprofitar l’alta velocitat per a la mobilitat quotidiana
L’Ajuntament de Vilafranca i FERRMED veuen amb bons ulls la proposta de CCOO d’aprofitar trens d’alta velocitat per a la mobilitat quotidiana.
Els reptes ambientals, econòmics i laborals ens porten a transformar el nostre model de mobilitat. En el cas de l’Alt Penedès, més del 90% dels desplaçaments a la feina o al centre d’estudi es fan amb cotxe o moto, principalment perquè no hi ha alternativa viable. En aquest context, el sindicat CCOO ha plantejat una proposta per aprofitar els trens AVANT i la xarxa ferroviària d’alta velocitat per a la mobilitat quotidiana.
CATAV 2023, que és el nom de la proposta, aprofitaria els trens AVANT i la ara per ara infrautilitzada xarxa ferroviària d’alta velocitat per oferir serveis de mitjana distància. La proposta reduiria el temps de desplaçament entre ciutats, les tarifes serien inferiors als preus actuals de l’alta velocitat, es podria implementar a curt termini sense grans inversions i permetria l’ús de l’alta velocitat com a servei públic per part de la majoria de la ciutadania. L’Alt Penedès i tota la vegueria se’n podrien beneficiar. Per exemple, es podria anar de Vilafranca a Barcelona en 26 minuts i al Prat, en 24. Aquest estalvi de temps en els trajectes seria similar en el cas de viatges cap a Tarragona, Lleida o Girona. Perquè això sigui possible caldria construir una nova estació amb parada d’alta velocitat a l’Alt Penedès, concretament a Vilafranca.
Des del sindicat posen com a exemple experiències ja en marxa com la connexió Girona – Barcelona per a extrapolar-les al potencial del Penedès.
La proposta va ser presentada la setmana passada a Vilafranca a representants dels grups polítics amb una bona rebuda.
Des de finals del segle passat, amb el debat sobre el traçat de l’AVE per la comarca, s’ha parlat de Vilafranca per instal·lar-hi una estació de trens regionals que permetés fer parada als trens d’alta velocitat. Malgrat estar sobre la taula, és un projecte que mai ha acabat de prosperar. L’Ajuntament de Vilafranca té un terrenys preparats a l’altre costat de l’Avinguda de la Pelegrina en direcció a La Granada per a ubicar-hi l’estació. El regidor de Mobilitat, Aureli Ruiz, creu que aquest tema es podria desencallar en els propers anys.
Des de l’Ajuntament de Vilafranca veuen amb bons ulls la proposta de CCOO per afavorir la mobilitat sostenible de treballadors i estudiants.
També troben encertada la proposta des de l’associació multisectorial empresarial FERRMED. El seu president, Joan Amorós, opina que la xarxa ferroviària existent s’ha de racionalitzar i fer més eficient. Però apunta alguns matisos: d’entrada, incorporar Tarragona ciutat com a parada.
D’altra banda, considera que cal solucionar la connexió amb l’aeroport d’El Prat i, concretament, amb la Terminal 1.
Des de CCOO Alt Penedès aposten per configurar un veritable “hub” ferroviari al voltant la capital de la comarca, ben connectat amb el centre i que permeti donar servei a tota la vegueria de Penedès. Des del sindicat destaquen que «permetria vertebrar el territori, facilitant desplaçaments, que fixen població i generen noves oportunitats d’activitat econòmica al Penedès».