Diumenge, 8 de setembre de 2024
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

Els experts temen una saturació de la xarxa ferroviària amb el Corredor Mediterrani

Es tracta d’una infraestructura clau per millorar la connexió amb Europa, al mateix temps que es tem per una possible saturació de la xarxa ferroviària.

Entre Martorell i Sant Vicenç de Calders hi circulen, en un context habitual i sense pandèmia, un total de 108 trens. D’aquests, 72 són de passatgers. En canvi, prop menys d’un 4%, concretament 36 trens, són de mercaderies. Ara bé, la Comissió Europea ha apuntat que cal arribar al 30% de cara al 2030.
D’altra banda, les dades també assenyalen que gairebé un 60% del trànsit trànsit actual de mercaderies ve de l’Ebre.

Per seguir l’objectiu que fixa Europa, però per evitar la saturació, des de FERRMED, l’Associació d’empreses i institucions que impulsen el Corredor, proposen desviar el trànsit de mercaderies. Així ho explica el president de FERRMED Joan Amorós.

Des de FERMED estan realitzant un estudi que analitza el trànsit de tot Europa i també totes les terminals. Defensen que es tracta del treball més ambiciós que s’ha fet mai en aquest àmbit. Aquest document va acompanyat d’una declaració que demanen que signi absolutament tothom. D’aquesta manera, les conclusions que presenti FERRMED comptaran amb un suport unànime. De moment, ja l’han signat el Port de Barcelona, Foment, PIMEC i SECOT, entre d’altres. I emplacen també a sindicats, patronals i als Ajuntaments com el de Vilafranca que s’hi adhereixin.

José Maria Arroyo, excap de línia de Vilafranca, preveu una saturació important del servei de rodalies. Arroyo critica amb duresa l’opció del tercer carril. Explica que redueix velocitat i operativitat, tal com s’ha demostrat a València i que ara, diu, afectarà a la R4 i especialment a Vilafranca.

D’altra banda, l’alcalde de Vilafranca Pere Regull recalca que cal conjugar els interessos del país amb els dels municipis per on passa el Corredor Mediterrani. Regull espera que aquesta infraestructura no ens perjudiqui, sinó que ens beneficii.

En aquest context, un dels reptes que presenta Vilafranca és esdevenir una estació de trens regional. Des de FERRMED, Joan Amorós ho considera imprescindible.

Regull també apunta que aquesta estació de trens regionals hauria de ser una realitat i, fins i tot a la llarga, li agradaria comptar amb una parada AVE a la capital de l’Alt Penedès.

Els promotors del Corredor Mediterrani que s’han implicat en el projecte treballen per arribar al 2025 amb la infraestructura acabada.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: