Reforçar l’orientació i potenciar la FP per lluitar contra l’abandonament escolar prematur
El servei d’Ensenyament de Vilafranca vol reforçar l’orientació educativa, promoure la formació professional i combatre l’abandonament escolar.
L’Ajuntament de Vilafranca, a través del Servei d’Ensenyament i l’Oficina Municipal d’Escolarització, té entre els seus objectius reforçar l’orientació educativa que es dona als centres, promoure els cicles formatius i combatre l’abandonament escolar, que a Catalunya se situa encara sobre el 18%.
A Vilafranca s’imparteixen 21 cicles formatius de grau mitjà i de grau superior d’una desena de famílies. Uns cicles entre els quals s’està estenent el format de la Formació Professional Dual. Per a l’Ajuntament, la formació professional és una via a tenir en compte per part d’alumnes i famílies en els moments de transició educatiu.
Tot i que l’Ajuntament no té competències en orientació educativa, la regidora creu que ha de donar eines als centres perquè aquesta orientació sigui el més eficaç possible. Per això, amb el suport de la Diputació de Barcelona, el servei d’Ensenyament està elaborant un mapeig dels recursos formatius que hi ha al territori.
Una altra acció que s’està desenvolupant amb la Diputació és una exposició sobre les transicions educatives que veurà la llum a la tardor.
D’altra banda, el servei, en aquest cas amb recursos propis, està fent una enquesta a uns 450 joves vilafranquins de 16 anys per tenir més dades a l’hora d’abordar l’abandonament escolar prematur. L’objectiu és passar del 18% actual a Catalunya al 10% que marca Europa l’any 2020.
Finalment, l’ajuntament i l’escola d’art Arsenal, han treballat junts per fer uns clips audiovisuals sobre els cicles formatius de titularitat municipal amb la idea d’aconseguir visibilitat. La Clàudia Martín ha estat l’alumna encarregada d’idear l’eslògan de la campanya i de materialitzar-la a través dels vídeos. Sota el lema ‘Estudia cicles, sigues un professional’, els clips seran difosos a través de televisió, xarxes i pàgines web.