Vilafranca acull una presentació de l’informe del Síndic de Greuges sobre segregació escolar
Aquest dijous al vespre tenia lloc a l’escola Baltà Elias la presentació de l’Informe del Síndic de Greuges sobre el procés d’admissió i les condicions d’escolarització a Catalunya.
Era una més de les xerrades que ha anat oferint aquests darrers mesos el tècnic de l’oficina de la sindicatura Bernat Albaigès per presentar la situació que existeix a Catalunya en matèria de segregació escolar. L’acte estava organitzat pel col·lectiu de docents del Penedès i el Garraf Despertaprofes.
En el moment en què en un centre educatiu es concentren massa persones amb situacions socials desafavorides o amb necessitats educatives especials, es reprodueixen situacions que accentuen problemes i generen desigualtat. Aquí és quan es produeix la segregació escolar.
Des del col·lectiu Despertaprofes, Josep Riera apunta que també existeixen un seguit de tòpics que no necessàriament són certs en tots els casos, com per exemple que una escola determinada estigui guetitzada perquè el barri on està també està guetitzat, o que la segregació és conseqüència del tipus d’escola.
Durant la presentació de l’informe també es va parlar dels instruments que existeixen per fer front a la segregació.
Riera explicava que s’ha d’actuar urgentment, per exemple, creant oferta de formació professional.
La regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament de Vilafranca, que va assistir a la xerrada, explica que a la capital de l’Alt Penedès ja s’intenta actuar mitjançant els mecanismes que tenen a l’abast sobre la segregació escolar, i que l’Ajuntament ja utilitza els instruments recomanats per Bernat Albaigès.
L’Ajuntament també està present a la comissió de garanties d’admissió, on s’actua en l’assignació de l’alumnat de la matrícula viva, en primer lloc seguint la voluntat de la família.
Des de Despertaprofes recorden que l’administració pot prendre mesures com fer reserva de places per a necessitats educatives especials, regular bé el sistema de beques, procurar valoracions i diagnòstics abans de P3 per a distribuir millor població i recursos fent detecció precoç o fer un ús racional de la distribució de zones escolars.
La reducció de la competència entre centres, la objectivació del criteri de les famílies a l’hora de triar escola i el tipus de projecte educatiu i l’actitud amb la qual el centre el gestiona, són també qüestions que combaten desigualtats, segons el col·lectiu Despertaprofes.